ss401t390904’s diary

偏屈頑固オヤジの戯言

テストドライブ。Test drive.

 

 

This blog also has an English translation.

I am using the translation function, but I am editing based on the text.

It's still hard to read, but if you are interested, please read it.

 

f:id:ss401t390904:20201011104148j:plain

 

オレの撮影。

この画像なら、かなりくたびれた状態なのが判る。

え!? 点検口のカバーが無くなってる!

あれま…。走行中に飛んでったか。

 

天候も回復したんんで、20キロ程の距離をテストドライブしてきた。

ついでにパーツクリーナーを2つ購入してきた。メンテもしたいんでさ。

多少焦げ臭かったのは内緒だ。途中から全開で走らせたからな。(笑)

さて、その結果だが…。

クラッチが使用限界レベルだと判明。予想以上だった。

Super-CUB は遠心式クラッチを採用している。

クラッチレバーも無いし、自分で意図的に切る事もできない。

その代わり、エンジンの回転さえ下げればシフトチェンジが可能。

これは HONDA の拘り。利便性と操作性を上げている。

反面、使用条件が悪いとクラッチディスクへの負担が増える。

極端な事言えば、3速のままでスタートする事も可能なんだ。

要は、半クラッチのまま動かす状態。当然ディスクの摩耗は激しくなる。

つまり…そういう運転する人が使用していたという事だ。

オレがレンタルした人物も譲渡してもらったまま、殆ど使用してない。

元のオーナーは、そういう人だったんだろう。

他にも1点。

ある程度の速度域になると、縦方向の振動が発生する。

激しくはないのだが、オレの感覚では危険レベル。

少なくとも、全速走行で走らせる事は無謀だな。

 

帰宅してから、クリーニング作業を兼ねて振動の原因を探る。

右側のリアショックが曲がっていた。

(画像でも曲がっているのが判るだろう)

最初から気付いてたが、外してみたら想像以上に変形している。

これが原因かどうかは判断できない。リアタイヤも経年劣化している。

まぁ…普通はこんな状態が一般的なのかもしれないな。

元々は明らかに野ざらしで置かれていた車両だし。

ただ、エンジンは調子良い。

よく回るし、気になるような異音も聞こえない。

更に良くする為、意図的に高回転を使う。速度を出すという意味ではない。

ただ…クラッチが心配。それに耐えられないかもな。

明日は休刊日だ。もう少し走らせて様子を見てみる。

 

テストドライブとはいえ、単車走らせたり、メンテするのは楽しい。

連日耳鳴り酷くて、耳鼻咽喉科へ行こうと考えてたくらいだが

こういう楽しい時間は、全然気にならない。

オレは「壊れて動かない」「調子が悪くて本領発揮できない」

こういう機械を直すの大好きなんだ。

 

自分自身も直せるといいのにな。

 

 

 

f:id:ss401t390904:20201011104148j:plain

 

Shooting me.

If you look at this image, you can see that it is in a considerably deteriorated state.

that? The inspection port cover is gone!

Oh…. Did you fly while driving?

 

The weather has improved, so I've been test-driving a distance of about 20 kilometers.

I also bought two cans of parts cleaners. I also want to do maintenance work.

Please keep the burning smell secret.

On the way back, I ran at full throttle. (Lol)

Well, as a result ...

It turns out that the clutch is at the usage limit level. It was more than I expected.

The Super-CUB uses a centrifugal clutch.

There is no clutch lever, and I can't intentionally disengage it myself.

Instead, you can change the shift by lowering the engine speed.

This is HONDA's commitment. It improves convenience and operability.

On the other hand, if the usage conditions are bad, the burden on the clutch disc will increase.

At the extreme, it's possible to start in 3rd gear.

This is the state of moving with the half-clutch. Naturally, the disc wears severely.

It means that people with that kind of driving style used it.

This motorcycle was used by another person.

The person I rented is not running.

I got it from the original owner and left it in the barn.

The person may have used the motorcycle in an incorrect way.

 

Another one point.

In a certain speed range, vertical vibration occurs.

It's not intense, but in my experience it's a dangerous level.

At least it's reckless to run at full speed.

 

After returning to the apartment, I investigated the cause of the cleaning work and vibration.

The rear shock on the right side was bent.

(You can see that it is bent in the image)

I noticed it from the beginning, but when I removed it, it was deformed more than I imagined.

It cannot be determined whether this is the cause.

The rear tires have also deteriorated over time.

Well ... I think this is usually the case.

Originally it was a vehicle parked outdoors.

However, the engine is in good condition.

It rotates smoothly and you can't hear any annoying noise.

To make it even better, we intentionally maintain high revs. It doesn't mean speeding up.

But ... I'm worried about the clutch. It may not be able to withstand high rpm.

Tomorrow's delivery is a holiday. Let's run a little more.

 

It's fun to drive and maintain a motorcycle.

My tinnitus was so bad every day that I was thinking of going to the otolaryngology department.
I don't really care about such a good time.

I love repairs like "broken and stuck" and "bad and can't perform as expected".

 

I wish I could fix the illness myself.

 

 


Bon Jovi - It's My Life (Live from Home 2020)

 

『COVID-19 は、未だ油断できる状態じゃない』

半オクターブ下げて語り部風のアレンジをした曲調は

何となくそんな意味が含まれているんじゃないかと思う。

 

"COVID-19 is not in a safe state yet"

I think that the tune that is arranged in a storyteller style by lowering it by half an octave has some meaning.

 

 

 

こちらの方が、断然好きだが。

I like this one by far.

 


Bon Jovi - It's My Life (Official Music Video)