ss401t390904’s diary

偏屈頑固オヤジの戯言

グローバル スーパータンカー。 Global supertanker.

 

 

This blog also has an English translation.

I am using the translation function, but I am editing based on the text.

It's still hard to read, but if you are interested, please read it.

I think every time, but it is difficult to translate Japanese into English and express my feelings.

I'm confused by the difference in grammar.

 

 

 

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(画像は、総べてお借りしたものです)

 

「グローバル スーパータンカー」って、何?…だよな。

訳しても、そのまま日本語になってるだけ。

まぁ…タンカーと言えば、これを連想するのが一般的だな。

 

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原油天然ガスを大量に運搬する貨物船。

Wikipedia 読んでも、タンカーは油槽船ってなってるし。

ところがだ。世界には空を飛ぶタンカーも存在している。

 

*余談ながら、軍が保有する空中給油機をタンカーとも呼ぶ

 

流石に原油天然ガスを運んでいる訳ではない。

積載物は液体(厳密には圧縮空気も)だが、水や消火剤だ。

それがグローバル スーパータンカーと呼ばれている。

 

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見た目は普通の747型貨物機だろ?

(747型は通称 “ジャンボ” で有名。去年までは政府専用機もそうだった)

だがね、任務は積載物を運ぶ事だけではないんだよ。

最初の画像と併せてご覧頂きたい。

 

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消火剤を散布している。

派手な赤色なのは、散布したのを判りやすくする目的があるのだと思う。

 

そう…山火事といった大規模火災の消火活動をする。

現場まで大量の水や消火剤を運び、延焼を食い止める為に空中散布をする。

これを目的として、旅客機だった747型機を改造して作られた。

グローバル スーパータンカーとは、広範囲で行動可能な空飛ぶ大型消火機。

 

日本ではあまり想像できないが、この機体が活躍するアメリカ合衆国では

大規模な山林火災が頻繁に発生するようだ。

これには人的要因の時もあるが、気候変動や落雷による場合もある。

元々航空機を使用した消火活動は行われていたのだが、機体の老朽化や

火災規模に対しての能力不足は否めなかった。

そこで、誕生したのがグローバル スーパータンカーと言う訳だ。

積載可能な量は76,000リットル。これは、従来使用されていた機体の

約7倍に相当する積載量。(P-3型。海上自衛隊が対潜哨戒機で使用している)

他にも DC-10 なども使用されていたようだ。旧い機体だな。

 

76,000リットルが、どれだけ桁違いなのか参考までに。

陸上自衛隊が使用している CH-47 型ヘリコプターは国内最大級。

 

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陸上自衛隊 CH-47 の消火活動。

 

これで一度に搬送できる水は2,700リットル。

つまり約28機分。それを1度に現場へ運んで散布できる。約20秒で全放出。

学校のプールは水量600,000リットル。

あれだけの水が散布10回分に満たないんだよ。

想像できないな。とんでもない機体だ。

火災の規模が如何に大きくて、深刻な状況を生み出しているかが判る。

 

グローバル スーパータンカーは、エバー グリーン国際航空が相当額の

巨費を投じ FAA(アメリカ連邦航空局)の認可を得て運航している。

機体の改造だけでも大変だろう。無認可の機体は飛ばせないからね。

証明できないような機体は、そもそも信頼するに値しない。

その構造が判る画像も紹介しようか。

 

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比較対象に DC-10 とあるが、それはこちら。例の旧い機体だ。

 

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乗客用の窓も残されたまま。

10 TANKER AIR CARRIER とは、DC-10 の空中油槽機とでも解釈すれば良いか。

勿論、積載物は油脂じゃない。

 

 

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747型の機内。丁度客室があったエリアに高圧タンクが並べられている。

タンクには WARNING! RUPTURE DISK AREA と記載されている。

ラプチャーディスクエリアとは、過圧状態が発生した際に、自己破壊で

圧力を解放する機能。円盤状の物が壊れる事で、リリースするのだろう。

画像に写っている茶色の部品。その上部に取り付けられているのだと思う。

要は事故防止装置が付いてるから作動に注意って解釈。

これらの中に圧縮空気と水、若しくは消火剤が入っている。

カニズムは知らないので予想だが、高圧空気で一気に押し出す方式だと思う。

 

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胴体下に設けられた放出口。BLAST AREA って記されてるな。

 

FAA から機体の認可を得た際『高度2,300メートル以上での運用』

とされているようだが、実際に散布している画像を見る限り

間違いなくそれ以下の高度だ。300メートル程ではないだろうか。

動画も視たが、やはり超低空だ。747型機が飛行する高度ではない。

言うまでもなく、その理由は適切な散布による確実消火を目指している。

動画の中には小型機に誘導されているものもあった。

それだけ過酷な条件での飛行と言う事だろう。

 

大型機を飛ばすというのは、高度な技術が要求される。

それに増して、低速(200km/h前後だと思われる)で低高度。

これは機体のフライトシステムによるリカバリー範囲を超えている。

通常型より大型化してあるように見えるフラップ。

揚力を得られるギリギリの速度である裏付けだ。

エンジンは4基あるとはいえ、低回転での運用。

しかも、火災の上昇気流が悪影響を及ぼす。これだけでも危険だ。

些細な判断ミスは、瞬時の墜落を意味する。

それだけ高度な技術と運用を要求される機体。

 

災害なんて無い方がいい。人災なら個々の心がけで削減できる。

だが、ゼロになる事はあり得ない。その為に彼らが居る。

グローバル スーパータンカーが待機している。

彼らは超一流の消防士であり、パイロット。

その行動に敬意を払いつつも、活躍の機会が減る事を願う。

 

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944って、日本で言うところの119かな?

それにしても…747型機をタンカーにしてしまうとは。

発想がハンバーガー並みの大きさだな。

日本で販売しているサイズの倍以上あると聞いたよ。

 

 

 

 

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(The images are all borrowed)

 

What is a "Global Supertanker"?

Even if it is translated into Japanese, it is expressed as it is.

Speaking of tankers, it is common to associate this.

 

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A cargo ship that carries a large amount of crude oil and natural gas.

Even if you read Wikipedia, the tanker is an oil tanker.

However, there are tankers in the world that fly in the sky.

 

* As an aside, aerial refueling aircraft owned by the military are also called tankers.

 

They do not carry crude oil or natural gas.

Luggage is liquid (including compressed air, to be exact),

but water and fire extinguishing agents.

It is called a global supertanker.

 

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It looks like a normal 747 freighter, right?

(The 747 is famous for its "jumbo".

Until last year, it was the same for government aircraft.)

But it's not just about carrying loads.

Please see it together with the first image.

 

*I know Boeing wasn't happy with the nickname "Jumbo."
However, it was popular with Japanese people, so I was silent.

 

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I'm spraying a fire extinguisher.

I think the flashy red color has the purpose of making it easier to see when it is sprayed.

 

This aircraft extinguishes large-scale fires such as wildfires.

A large amount of water and fire extinguishing agent are carried to the site and sprayed in the air to prevent the spread of fire.

It was made by remodeling the 747, which was a passenger plane for this purpose.

A global supertanker is a large flying fire extinguisher that can be used in a wide range.


 

It's hard to imagine in Japan, but it seems that large-scale forest fires occur frequently in the United States, where this aircraft is active.

This can be a human factor, but it can also be due to climate variability or lightning strikes.

Originally, fire fighting activities were carried out using aircraft, but it was undeniable that the aircraft was aging and lacked capacity for the scale of the fire.

That's why the Global Supertanker was born.

The load capacity is 76,000 liters. This is about 7 times the load capacity of the previously used aircraft. (P-3 type. The Maritime Self-Defense Force uses an anti-submarine patrol aircraft type)

It seems that DC-10 was also used. Old aircraft.

 

Please refer to how big 76,000 liters are.

The CH-47 helicopter used by the Ground Self-Defense Force is one of the largest in Japan.

 

 

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Fire extinguishing activities of the Ground Self-Defense Force CH-47.

 

With this, 2,700 liters of water can be transported at one time.

In other words, it is equivalent to about 28 times.

This can be carried to the site at once and sprayed. Full release in about 20 seconds.

The school pool has 600,000 liters of water.

A large amount of water is less than 10 sprays.

unimaginable. It's an amazing aircraft.

You can see how big these fires are and how serious they are.

 

The Global Supertanker is operated by Evergreen International Airlines with a considerable amount of money and FAA (Federal Aviation Administration) approval.

It's hard just to modify the aircraft. Unlicensed aircraft cannot be flown.

Aircraft that cannot prove it cannot be trusted.

Let me introduce an image that shows the structure.

 

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There is DC-10 for comparison, but here it is. It's an old model.

 

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The windows for passengers are still left.

10 TANKER AIR CARRIER can be interpreted as a DC-10 aerial oil tanker.

Of course, luggage is not oil.

 

 

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Inside the 747. High-pressure tanks are lined up in the area where the guest rooms were.

The tank is labeled WARNING! RUPTURE DISK AREA.

This is a function that releases pressure by self-destruction when an overpressure condition occurs. It will be released when the disk-shaped object breaks.

The brown parts shown in the image. I think it's attached to the top.

Since it has an accident prevention device, it means that you should be careful about its operation.

These contain compressed air and water, or a fire extinguishing agent.

I don't know the mechanism, so I predict it, but I think it's a method of pushing out at once with high-pressure air.

 

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A discharge port provided under the fuselage. It says BLAST AREA.

 

When the FAA approved the aircraft, it seems that it should be operated at an altitude of 2,300 meters or higher, but as far as the actual flight image is seen, it is definitely lower than that. Isn't it about 300 meters?

I also watched the video, but it's very low. It is not the altitude at which the 747 will fly.

Needless to say, the reason is that we are aiming for reliable fire extinguishing by proper spraying.

Some of the videos were guided by a small aircraft.

It would be a flight under such harsh conditions.

 

Flying a large aircraft requires advanced technology.

In addition to that, it is low speed (it seems to be around 200km / h) and low altitude.

This is beyond the recovery range of the aircraft's flight system.

A flap that seems to be larger than the normal type.

It is proof that you can get lift at the limit speed.

Although there are four engines, they are operated at low revs.

Moreover, the airflow generated by the rising flame has an adverse effect. This alone is dangerous.

A trivial misjudgment means an instant crash.

An aircraft that requires advanced technology and operation.

 

There should be no disaster. Man-made disasters can be reduced by individual efforts.

However, it cannot be zero. That's why they are there.

A global supertanker is waiting.

They are top-notch firefighters and pilots.

While paying homage to that action, I hope that the chances of being dispatched will decrease.

 

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Is 944 equivalent to 119 in Japan?

Even so ... It's amazing to convert the 747 into a tanker.

The idea is big like a hamburger.

I heard that it is many times larger than the size sold in Japan.

 

 

 


Towering Inferno (1974) - We May Never Love Like This Again

 

オレの世代がバレる。(笑)

これは初めて入手した映画のサントラだった。

 

My generation will be known.
This is the first movie soundtrack I got.