ss401t390904’s diary

偏屈頑固オヤジの戯言

謎。A mystery.

 

 

This blog also has an English translation.

I am using the translation function, but I am editing based on the text.

It's still hard to read, but if you are interested, please read it.

I think every time, but it is difficult to translate Japanese into English and express my feelings.

I'm confused by the difference in grammar.

 

 

「この薬の服用は、もう必要ないので処方は止めます」

オレとの会話から出た医師の見解。

先月から1日置き、夕食後に服用していた0.5錠(1錠を分割したもの)

の薬が、漸く不要となった。

それでも朝晩3錠と眠前の3錠はそのままだ。

ほんの少しだけ、前進できた気になった。

 

病院を出て、コンビニで差し入れ用の缶珈琲買ってバイク屋へ。

 

 

f:id:ss401t390904:20201205094226j:plain

 

「浪人さん、これ視てくれる?」と、店のオヤジは奥から

部品を差し出した。預かっているお客さんのオートバイ。

Kawasaki 製の水冷6気筒エンジン。それの部品だった。

「これがシリンダー内へ若干出ているよね?」という会話から始まった。

摩耗した部品が、各所のクリアランスを狂わせている。

それは目視でもはっきり判るレベル。

「このピンが摩耗した分、突出するんやけど、部品が高くてさ」

見ればピンの上下が爪が引っかかる位減っている。

『圧入されている部品なら、打ち換えては?』

「このピンだけでは部品として出てない」

『ならば摩耗していない部分が当たるように一旦抜いてから90度ずらしては?』

…なんてやり取りしていた。要は、使える部品は極力再利用したい訳だ。

厳密に言えば、このような方法は邪道だ。

あくまで間に合わせ的手法に過ぎない。ピンが無いなら、新たに制作すれば良い。

違う材質で加工した物に表面処理を施し硬度を上げる。

他の摩耗している部品もそうだ。純正より品質が高くて耐久性のある物になる。

値段は3~5倍以上になると思うが…。

オーナーと相談するそうだ。

そんな雑談交えながら、オレの CUB へ話は移った。

交換した部品に問題がない。総べて新品だ。

そこでオレが考えていた事を話してみた。

スパークプラグへ火花を飛ばす信号が出ていないのではないか…と。

 

 

f:id:ss401t390904:20201205101245j:plain

 

取り外した新品のコイル。それに付属しているマグネットがフライホイール

に付いているマグネットとの磁力によって信号が発生する。

ここからの通電がなければ、他の部品をどれだけ交換しようが無駄だ。

外す前に調べてみた。画像に写っている青/黄の線が信号を送る配線。

セルモータを回しても通電は無い。

「あれ…?」と、オヤジも首をかしげる。他の部品に交換しても同じ。

オレが乗って行った CUB を同じ条件にして計測。約 0.8V の電流が流れている。

ますます首をかしげるオヤジ。あり得ないと。

肝心な信号が出ていなければ着火などする訳がない。

原因と思われる部分は一気に絞り込まれたのだが、ここからが問題。

信号を発生させるマグネットは、コイル側の部品とフライホイールしかない。

(先の画像中央に写っている丸い部品)

「マグネットが磁力を失ったなんて聞いた事ないし、俺も経験ない」

だが原因と思われるのは、これしか残されていない。

部品は¥13.000円ほど。交換しても着火しない可能性はある。

そうすると部品代は完全に無駄。同じ物が店にもストックはない。

乗って行った CUB とはコイルもフライホイールも形状が違う。

交換して確かめる事は不可能。もう…賭けに出るしかない。

原因と思われる部品…というか、これ以外に選択肢がない。

99%考えられなくても、原因の可能性はゼロじゃない。

部品の発注と経過報告をお願いしておいた。

 

結局…店に6時間も滞在。初めてだ。

殆ど雑談に明け暮れていたのだが、オレにとっては良い気分転換。

普段会話なんて殆どしないから、声が枯れた。でも楽しかった。

 

「早く元気になって、またオートバイを走らせてください」

店のオヤジはそう言って送り出してくれた。

オートバイを走らせる楽しみもリスクも全部知っている人。

その認識は、オレと共通している。レベルは違うが。

それもあって意気投合できるのだろう。

 

今は CUB に悩まされているが、直ってもオヤジとの交流は続けたいと思った。

 

 

 

 

"I don't need this medicine anymore, so I'll stop prescribing it."

The doctor's view from a conversation with me.

The 0.5 tablets (1 tablet divided) that I had taken every other day since last month after dinner are no longer needed.

Still, 3 tablets in the morning and evening and 3 tablets before sleep remain the same.

I felt like I was able to move forward just a little bit.

 

After leaving the hospital, I bought a can of coffee at a convenience store and went to a motorcycle shop.

 

 

f:id:ss401t390904:20201205094226j:plain

 

 

"Mr. Ronin, look at this?", The old man at the store showed me the parts.

It was a part of a customer's motorcycle that was kept for repair.

A water-cooled 6-cylinder engine made by Kawasaki.

It started with the conversation, "This part protrudes inside the cylinder, right?"

Worn parts deviate from clearance standards.

It is a level that can be clearly seen visually.

"This pin sticks out as it wears. It costs money to replace."

If you look at it, the top and bottom of the pin are worn to the extent that your nails get caught.

"Why don't you just replace the press-fitted parts? 』\

"You can't buy with just a pin"

"If so, why not pull it out once and change the angle by 90 degrees so that the non-weared part hits? 』\

The point is that we want to reuse usable parts as much as possible.

Strictly speaking, such a method is a bad idea.

It's just a makeshift method. If you don't have a pin, you can create a new one.

Processed with durable material.

Surface treatment is applied to it to increase its hardness.

So are other worn parts. It will be of higher quality and more durable than the original.

I think the price will be 3 to 5 times higher ...

The old man said he would consult with the owner.

While having such a chat, the story moved to my CUB.

There is no problem with the replaced parts. All are new.

So I talked about what I was thinking.

Maybe there is no signal to ignite the spark plug ...

 

f:id:ss401t390904:20201205101245j:plain

 

The new coil that was removed. A signal is generated by the magnetic force of the magnet attached to it with the magnet attached to the flywheel.

Without electricity from here, no matter how many other parts are replaced, it is useless.

I checked it before removing it. The blue / yellow line in the image is the wiring that sends the signal.

There is no energization even if the cell motor is turned.

"That ...?", The old man also shook his head. It is the same even if it is replaced with another part.

Measured under the same conditions as the CUB currently in use. A current of about 0.8V is flowing.

A father who bends his neck further. "I can't think of it!"

There is no reason to ignite if there is no important signal.

The part that seems to be the cause was narrowed down at once, but the problem is from here.

The only magnets that generate signals are the coil-side parts and the flywheel.

(Round part in the center of the previous image)

"I've never heard of a magnet losing its magnetic force, and I've never had that experience."

However, this is the only one that seems to be the cause.

Parts are about ¥ 13.000. It may not ignite even if it is replaced.

Then the parts cost is completely wasted.

The same thing is not in stock at the store.

The shape of the coil and flywheel is different from that of the CUB I got on.

It is impossible to exchange and confirm.

Already ... I have no choice but to place a bet.

Parts that seem to be the cause ... Or rather, there is no other choice.

Even if 99% is unthinkable, the possibility of the cause is not zero.

I asked for parts ordering and progress report.

 

I was in the store for 6 hours. It's the first time.

It's a topic that has little to do with it, but it's a good change for me.

I rarely talk, so my voice was blurred. but I had a good time.

 

"Get well and run your motorcycle again."

The old man at the store said so and sent me off.

Someone who knows all the fun and risks of riding a motorcycle.

That recognition is common to me. Although the level is different.

Because of that, I think we can communicate.

 

I'm suffering from CUB troubles now, but I wanted to continue interacting with him even if I fixed it.

 

 


Jonathan Antoine | Amazing Grace (Grazia)

 

 

 

2日前に投稿された。時期的に合わせたのかな。

相変わらず素晴らしい声量だ。

Posted two days ago. I wonder if it was timely.

It's still a great voice.