ss401t390904’s diary

偏屈頑固オヤジの戯言

破たんした “机上の空論” 。Bankrupt “desktop theory”.

 

 

This blog also has an English translation.

I am using the translation function, but I am editing based on the text.

It's still hard to read, but if you are interested, please read it.

I think every time, but it is difficult to translate Japanese into English and express my feelings.

I'm confused by the difference in grammar.

 

 

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(画像は、お借りしたものです)

 

今回の話は、関係者にとって不愉快になる内容になると思う。

言い方や表現方法にもオレの私情が入るだろう。

それに、少しだけ “立ち入った話” もする。特定されない範囲でな。

これらの発言に対する異議があるなら、受け付ける。

但し、誹謗中傷は受け入れないし、そもそもオレにそんな意図は無い。

 

 

MITSUBISHI AIRCRAFT CORPORETION 社製 SPACEJET(旧名 MRJ

COVID-19の影響もあり(?)機体の開発を遅らせるようだ。

 

純国産の旅客機(エンジンは海外製)である YS-11 以降制作されていない

国産旅客機を再び生産し、航空機開発・製造のレベル維持を図る。

これらは国内の航空産業や新規参入する企業や会社を増やして

全体的な底上げも含まれていたと思われる。

請け負ったのは、MITSUBISHI AIRCRAFT CORPORETION 。

(以下 MITSUBISHI と略す)

航空機に関しては国内トップレベルのノウハウを持つ。

自衛隊機の製造や機体整備にも深く関わっている。

ボーイング社の機体製造も分担している。

誰もが知っているゼロ戦零式艦上戦闘機)を生産したのも、この会社だ。

 

本題に入ろう。

SPACEJET に関する明細は、こちらから。

Mitsubishi SpaceJet - Wikipedia

 

前途したように開発を遅らせるとの事だが…。

何をふざけた話してるんだ?国民の税金がどれだけ使われている?

自分たちが余裕ぶって「簡単に飛ばしてみせる」みたいな発言しておいて

何回納期の延期をした?一般企業なら、確実に倒産だぞ。

 

オレが元々航空業界で働いていた話は、以前にもしている。

だが、SPACEJET には一切携わっていない。

勤務していた会社は、最初からこうなるのを予測していたのだと思う。

自分たち(会社)が過去に何度も煮え湯を飲まされてるから。

実際…部品製造を請け負った会社は散々な思いをしているらしい。

総べての会社の事ではないが、多くがそのようだ。

これを契機に航空業界へ新規参入した会社も同様。

 

ある “とんでもない話” を耳にした。

部品製造を請け負った会社の社員が話してくれた。

図面を見た時に疑問を持った。業界の人間なら、誰もが同じだろう。

航空機の部品製造は極めてシビアな精度を要求される物がある。

単位は 1/1000 ミリ。例えば…直径50ミリの穴を開けろと言われれば

50.000ミリという事だな。50.001ミリなら、50ミリ扱いされない。

まぁ、事実上そんな加工は不可能に近い。

故に『公差』と言われる範囲がある。49.995~50.005ミリとか。

50.000±0.01…等と表記される。その範囲内であれば許容されると言う事だ。

ところが!図面の指示には公差表記が無い。

指示された寸法で加工せよ…と言う意味だ。

愕然(唖然かな)とした社員は、MITSUBISHI の担当者に問い合わせる。

「公差の指示がないのですが…」『いや、その寸法で加工してください』

「できません」『何でできないんですか?理由を教えてください』

(僅かな公差も持てない程、脆弱な部品なのか?)

オレの言いたい事は伝わるだろう。

国内トップの航空機メーカーの社員が、こんな事言ってる。

仮に!指示通りの部品を作ろうとしたら、まったく採算取れない。

(多分出来ないと思うけど)

自社では、どうやってるんだろうな。

知り得る限り…おっと、これ以上は書けない。

 

オレは MITSUBISHI を陥れようとか悪口を言おうと思っているんじゃない。

ただな、業界には同社を嫌う人が存在するのは確かだ。

オレも横柄な態度で接する人間を直接見てるし。

 

柔軟な発想と上下関係で差別をするような風潮がなければ

SPACEJET は既に各地の空で営業運行しているだろう。

同業者の印象も激変する。

 

航空自衛隊が運用している F2型支援戦闘機の後継機も同社が受注した。

表向きは他の候補がなかったと言われるが、出来なかったのだと推測する。

色んな意味でね。

 

国の航空産業を担う大手メーカーであるならば、それなりの認識を。

同業者や新規参入者への細かな配慮を。

それが MITSUBISHI の責任であり、義務でもある。

 

航空業界に籍を置いていた航空機大好き人間。(ジャンルは限定)

ライト兄弟を知った時から憧れだった飛行機に対する思い。

それだけは、今なお何も変わらない。

故に、同社には強く訴えたい。

自分たちの事だけ考えるな!

税金が投入された理由を再認識しろ!と。

破たんした空論には、何の価値も存在しない。

 

 

 

 

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(The image is borrowed)

 

I think this story will be unpleasant for the people involved.

My personal feelings will be included in the way of saying and expressing.

I also have a little “in-depth story”. To the extent that it is not snooped.

If you have any objections to these statements, we will accept them.

However, slander slander will not be accepted.

I have no such intention in the first place.

 

SPACEJET (former name MRJ) manufactured by MITSUBISHI AIRCRAFT CORPORETION

Due to the influence of COVID-19 (?), It seems that the development of the aircraft will be delayed.

 

It has not been produced since the YS-11, which is a purely domestic airliner (engine is made overseas).

Reproduce domestic passenger aircraft to maintain the level of aircraft development and manufacturing.

These are increasing the domestic aviation industry and new entrants and companies

It seems that the overall raising of the bottom was also included.

The contract was made by MITSUBISHI AIRCRAFT CORPORETION.

(Hereafter abbreviated as MITSUBISHI)

Has top-level know-how in Japan regarding aircraft.

He is also deeply involved in the manufacture of SDF aircraft and aircraft maintenance.

It also shares the manufacturing of Boeing's aircraft.

It is this company that produced the Zero Fighter (零式艦上戦闘機) that everyone knows.

 

Let's get into the main subject.

 

Click here for details on SPACEJET.

Mitsubishi SpaceJet - Wikipedia

 

It is said that development will be delayed as before ...

What are you talking about? How much national tax is being spent?

How many times did you postpone the delivery date after saying something like "I'll let you fly easily"?

If it's a general company, it's definitely going bankrupt.

 

I worked in the aviation industry. I've talked about this in the past.

However, he is not involved in SPACEJET at all.

I think the company I was working for had predicted this from the beginning.

Because we (company) have been drinking boiling water many times in the past.

In fact ... The company that undertook the parts manufacturing seems to have a terrible feeling.

Not all companies, but many do.

The same applies to companies that have newly entered the aviation industry with this opportunity.

 

I heard a "ridiculous story".

An employee of a company that undertook parts manufacturing told me.

He was skeptical when he saw the request.

Everyone in the industry would have the same idea.

There are things that require extremely severe precision in the manufacture of aircraft parts.

The unit is 1/1000 mm. For example ... If you ask me to make a hole with a diameter of 50 mm, it means 50.000 mm. If it is 50.001 mm, it will not be treated as 50 mm.

Well, such processing is virtually impossible.

Therefore, there is a range called "tolerance". 49.995-50.005 mm.

Notated as 50.000 ± 0.01 ... etc. If it is within that range, it is acceptable.

However! There is no tolerance notation in the drawing instructions.

It means to process with the specified dimensions.

Employees who are stunned contact the person in charge at MITSUBISHI.

"I don't have any tolerance instructions ..."

"No, please process to that size."

"I can't"

"Why can't I? Please tell me the reason"

(Is the part so fragile that it cannot have even a slight tolerance?)

What I mean is the same as you can imagine.

Employees of the top aircraft manufacturers in Japan are saying low-dimensional things.

what if! If you try to make the parts as instructed, it will not be profitable at all.

(I don't think I can make it)

I would like you to tell me how you are doing in your company.

As far as I can tell ... Oops, I can't write any more.

 

I'm not trying to blame MITSUBISHI.

However, there are certainly people in the industry who dislike the company.

I also look directly at people who interact with other people with an arrogant attitude.

 

Unless there is a tendency to discriminate based on flexible ideas and hierarchical relationships

SPACEJET will already be operating in the skies around the world.

The impression of the same trader also changes drastically.

 

MITSUBISHI also undertook the successor model of the F2 type support fighter operated by the Japan Air Self-Defense Force.

It is said that there were no other candidates on the surface, but I presume that they could not.

In many ways.

 

If MITSUBISHI is a major manufacturer of the Japanese aviation industry, it must have some awareness.
MITSUBISHI must be attentive to peers and new entrants.

That is MITSUBISHI's responsibility and obligation.

 

An aircraft lover who was in the aviation industry. (Genre is limited)

My thoughts on airplanes that I have longed for since I learned about the Wright brothers.

Only that does not change anything.

I strongly appeal to MITSUBISHI.

Don't just think about yourself!

Recognize why taxes were also used!

There is no value in the broken theory.

 

 

 

 


交響組曲 : 宇宙海賊キャプテンハーロック 《序曲》

 

(動画のコメントにもあるが、映像は関係ないよ)

オレがライト兄弟に夢中だった頃から聴いている曲。

この壮大なスケール感が好き。

 

(As you can see in the comments, video and music have nothing to do with it.)

The song I've been listening to since I was crazy about the Wright brothers.

I like this magnificent sense of scale.