ss401t390904’s diary

偏屈頑固オヤジの戯言

見解。Opinion.

 

 

This blog also has an English translation.

I am using the translation function, but I am editing based on the text.

It's still hard to read, but if you are interested, please read it.

I think every time, but it is difficult to translate Japanese into English and express my feelings.

I'm confused by the difference in grammar.

 

 

昨日午前中に行った現地の下見は順調で、まったく問題なかった。

在宅してみえる方もいたので、不審者に思われぬよう丁寧な配慮もした。

ポストが設置されているのは殆どの家が玄関先だし

可能な限り表札の確認もしておきたかったから。

帰宅してから、順路の確認と変更をしておく。

今月は明日で終わりだ。木曜日の早朝に来月の “リハーサル” をする。

 

本題に入ろう。

 

 

f:id:ss401t390904:20201027041014p:plain

 

(画像は、総べてお借りしたものです)

 

1985年8月12日。

単独事故としては、史上最悪の旅客機墜落事故が発生した。

死者520名と胎児が1人。お盆休みも重なって、ほぼ満席だったと思われる。

生存者は絶望視されていたが、奇跡的に数名みえた。

亡くなられた方々のご冥福をお祈りするとともに

ご遺族の心痛を思うと35年が経過した今なお、やるせない気持ちになる。

生存された方が、現在は安穏な生活をされている事を願っている。

 

 

墜落した機体は、ボーイング 747 型。 日本航空JAL123便

過去に “尻もち事故” を起こした機体。同社で行われた修理が不完全で

後部圧力隔壁が破損。それがきっかけで垂直尾翼が破断。

コントロールシステムも分断され、操縦不能

機長以下パイロットの奮闘虚しく山の中腹に衝突した。

 

明細は省略しているが、これが事故後の報告書に記載されている内容。

画像も添付しておこうか。

 

f:id:ss401t390904:20201027043649j:plain

 

赤枠で囲った部分にある丸い形状の物が後部圧力隔壁。

(赤枠はオレが加えたもの)

 

f:id:ss401t390904:20201027043830j:plain

 

『事故調』とは、事故調査委員会の略。

 

f:id:ss401t390904:20201027043959j:plain

 

偶然撮影された墜落前の事故機。

垂直尾翼が殆ど残っていないのがこの画像からも判断できる。

 

オレは、かつて航空業界で仕事をしていたから、メカニズムに関しては

多少なりとも知識は持っている。

当時の747型機がこのような状態になれば、機体の姿勢制御は不可能に近い。

パイロットは4基のエンジン出力を意図的にコントロールして機体を旋回させ

何とか空港へ戻ろうとしていたようである。

 

“諦めるな!” と激を飛ばす機長の声。警告ブザーが鳴り響き

管制官とのやり取りも日本語になった。音声だけでも緊迫感が伝わる。

「あぁ…」と嘆く墜落寸前の絶望的な声。この直後に衝突音。

これらは回収されたボイスレコーダーの音声として全部残っている。

 

この事故に関しては、オレの世代なら誰でも記憶しているだろう。

日本で発生した不名誉な記録でもある。

 

 

 

たまたま飛行機関連の動画を視ていたら、この事故に関する動画があった。

投稿者は関係者ではないと思うが、それにしては極めて科学的・論理的な

分析を行い、検証をしてみえる。素人では出来ない解析だ。

この投稿者は、圧力隔壁の損壊が墜落の原因ではないと語る。

つまり、事故調の見解に異を唱えているわけだ。

 コメントには賛同する声も反論する声も、陰謀論を唱える声もあった。

 

世間を賑わした大きな事故には、必ず多様な憶測が出てくる。

これはタイタニック号もそうだし、911テロも然り。

どれも未だ真相は謎だ。公表されているのが真実かもしれないが。

 

事故を検証するという共通点が一致したので、興味を惹かれてね。

ご存知の通り、タイタニック号に関してオレは強い疑念を持っている。

911に関しても納得していない。世間で疑問の声があるのも知っている。

この墜落事故に関してもそうだ。

 

 

 墜落事故に疑念を持つ人たちが投稿した動画は幾つかある。

オレはそれらを総べて視た訳ではないので、現状何とも答えられない。

だが、この事故に関しては物証が多数残っている。

事故機も、ほぼ完全に保管されている。(一般公開はされていない)

フライト及び、ボイスレコーダーも。気象情報も。

現代の技術なら、理論上の再現は可能だろう。

それを実行できるかどうかは、別の話だが…。

 

事故の真相を知り、それを再発防止に役立てる。

これは関係者の責務だし、犠牲者に対してできる数少ない償いだ。

またそれが余計な疑念を払拭する事にもなる。

 

事故が発生して喜ぶ人間はいない。

であるなら、ゼロに近づける事は個人も企業も、最優先課題だろう。

事故防止に対する意識は、ハイレベルを維持したい。

オレ自身もな。

 

 

 

f:id:ss401t390904:20201027052617j:plain

 

今は COVID-19 の関係もあって、航空業界は厳しい状況。

ボーイング社に関しては、737 MAX の件もある。

 

現在は空の旅も楽しめないが、そんな日々が戻ってくる事を願っている。

企業は安全と安心というモチベーションを厳しく認識してもらいたい。

 

音楽は控えよう。

 

 

 

 

The local preview I did yesterday morning was fine and there was no problem at all.

Some people were at home, so I took great care not to be seen as a suspicious person.

Most homes have a mailing box at the front door. I also wanted to check the nameplate as much as possible.

I went home and checked and corrected the route.

This month's delivery will end tomorrow. We will have a “rehearsal” next month in the early morning of the day after tomorrow.

 

Let's get into the main subject.

 

 

f:id:ss401t390904:20201027041014p:plain

 

(The images are all borrowed)

 

August 12, 1985.

As a single accident, the worst passenger plane crash in history occurred.

520 dead and 1 fetus. I think it was almost full due to the Obon holidays.

The survivors were hopeless, but miraculously several were rescued.

I pray for the souls of those who have died, and when I think of the heartache of the bereaved family, I still feel complicated after 35 years.

I hope that those who survived are now living a peaceful life.

 

The aircraft that crashed was a Boeing 747. Japan Airlines (JAL) Flight 123.

The aircraft that caused the "tailstrike" in the past. The repairs made by the company were incomplete and the rear pressure bulkhead was destroyed.

This caused the vertical stabilizer to break up.

At the same time, the control system is also shut off.

The pilot became uncontrollable.

The captains tried hard to recover, but collided with the mountainside.

 

I omitted the details, but this is what is stated in the post-accident report.

I will also attach an image.

 

f:id:ss401t390904:20201027043649j:plain

 

The round shape in the area surrounded by the red frame is the rear pressure bulkhead.

(The red frame is what I added)

 

f:id:ss401t390904:20201027061655j:plain

 

The notation outside the frame is "Destruction process of the tail of the aircraft claimed by the Accident Investigation Commission"

 

Below, it is written according to the color of the frame.

 

Destruction of pressure bulkhead

 

APU

 

Firewall

 

Firewall and APU dropout

 

Pressure relief door opens

 

The rivet on the upper part of the vertical stabilizer flies and destruction begins

 

More than half of the vertical stabilizer was destroyed and scattered

 

 

 

f:id:ss401t390904:20201027043959j:plain

 

An accident aircraft before the crash that was accidentally witnessed.

It can be judged from this image that almost no vertical stabilizer remains.

 

I used to work in the aviation industry, so I have some knowledge of the mechanics.

If the 747 aircraft at that time were in such a state, it would be almost impossible to control the attitude of the aircraft.

The pilot intentionally controls the output of the four engines to turn the aircraft.

It seems that he was trying to get back to the airport.

 

The captain's voice, "Don't give up!" A cockpit with a warning buzzer.

Communication with the controller was also in Japanese. A sense of urgency is transmitted just by talking.

A desperate voice on the verge of a crash, lamenting "Ah ...".

Immediately after this, a collision sound.

These were kept as voice recorder records.

 

Anyone in my generation will remember this accident.

It is also a disgraceful record that occurred in Japan.

 

When I happened to watch an airplane-related video, there was a video about this accident.

I think the creators are only analyzing the accident, but for that they make extremely scientific and logical judgments and verify.

It's something that an amateur can't do.

The person is not convinced by the Investigation Commission's view, claiming that the damage to the pressure bulkhead was not the cause of the accident.

Some people agreed with the comments of those who watched the video, some argued against them, and some argued conspiracy theories.

 

There are always various speculations about accidents that have surprised the world.

This is also the case with the Titanic accident and the 911 terrorist attacks.

The truth is still a mystery. Although the published view may be true.

 

The commonality of verifying the accident was the same, so I was interested.

As you know, I have strong doubts about the Titanic.

I'm not convinced about 911 either.

I also know that there are voices of doubt in the world.

The same is true for this crash.

 

There are several videos posted by people who are suspicious of the cause of the accident.

I haven't seen them all, so I can't answer at the moment.

However, there are many evidences of this accident.

The accident aircraft is also almost completely stored. (Not open to the public)

Flight and voice recorder. Weather information too.

With modern technology, theoretical reproduction would be possible.

Whether it can be done is another matter ...

 

The people concerned know the truth of the accident and use it to prevent recurrence.

This is the responsibility of the people involved and the few compensations that can be made to the victims.

It also dispels unnecessary doubts.

 

No one is happy when an accident occurs.

Getting closer to zero will be a top priority for both individuals and businesses.

I want to maintain a high level of awareness about accident prevention.

I myself too.

 

 

f:id:ss401t390904:20201027052617j:plain

 

The aviation industry is currently in a difficult situation due to the relationship with COVID-19.

As for Boeing, there is also a 737 MAX.

 

I can't enjoy air travel now, but I hope that those days will come back.

I want companies to strictly recognize the motivation of safety and security.

 

Let's refrain from music.