ss401t390904’s diary

偏屈頑固オヤジの戯言

寒さを実感する。I feel the cold.

 

 

This blog also has an English translation.

I am using the translation function, but I am editing based on the text.

It's still hard to read, but if you are interested, please read it.

I think every time, but it is difficult to translate Japanese into English and express my feelings.

I'm confused by the difference in grammar.

 

 

 

f:id:ss401t390904:20201020034900j:plain

 

(画像は、総べてお借りしたものです)

 

今朝の配達は寒かった。

湿度が高かったのもあって、バイクのミラーが曇るほどだった。

 

画像の説明を簡単にしておこうか。

北海道の雪中を走る蒸気機関車。9600形だが、明細は判らなかった。

客車1輌という、実に風情のあるもの。

北海道には炭鉱や漁業で栄えた地域が至る所に存在した。

しかし、時代の流れや資源の枯渇で衰退していった地域もまた多い。

画像の撮影が何時頃なのか判らないが、客車1輌というシチュエイションは

少なくとも最盛期ではないだろう。

 

北海道は廃線になった路線や廃駅になった所が多い。

新幹線も開通(一部地域だが)して、都市部への移動は容易になった。

その裏側で、こういう現実もある。

 

オレは鉄道マニアと言う程ではないが、日本の蒸気機関車が好きでね。

特に北海道を走っていた車輛。最も好きなのは “C62 3” 号機。

 

 

f:id:ss401t390904:20201020041000j:plain

 

夏に撮影されたもの。

これと同じ風景を直接見た記憶は、未だ鮮明に残っている。

数奇な運命を辿った機関車だが、それもまた魅力の1つかもしれない。

 

'93年に、同地の蒸気機関車を見て回ると言う目的でツーリングに行った。

移動距離にして、約2000キロ。それでも1/3程度だ。最大の目的は

この年の11月に運行を停止してしまう C62 3 号機を見る事。

日本最大級の蒸気機関車が濛々と煙を上げ、ドラフト音を響かせて走る姿は

鳥肌になる程感動的だった。

 

蒸気機関車は、人間に近い機械だと思っている。

無骨なスタイルや荒々しさもあるけど、蒸気を吐きコンプレッサを作動させ

停車している姿は、本当に呼吸してるみたいなんだよ。

近付けば温かいし。いや…厳密には暑いのだが。

 

時代は変化している。

効率や利便性、環境問題を考えれば蒸気機関車が衰退するのは仕方ない。

だがね、それで全否定できない魅力があるのは紛れもない事実だ。

各地で数両の蒸気機関車が定期的に旅客運行し、人気を集めているのも

単に懐かしいとか珍しいという理由だけではないだろう。

 

参考に。

東海道本線を疾走する C62 2 。この車輛は、京都にて動態保存されている。

 

 


東海道本線を最高時速で駆け抜けるC62

 

北海道で機関車を見て回っていた際に、廃線跡も一部巡った。

線路も撤去され、当時の建造物が廃墟の様を見せているのは、

複雑な心境だったよ。

 

帰りのフェリーに乗る前夜。

港の近くにテントを張り、同行者と酒盛りしてたんだ。

そしたら、機関庫へ戻る C62 の汽笛が聞こえた。

もうね…2人して感無量。

 

厳冬の地、北海道。だが、其処に住む人々は優しくて温かかった。

街から街の間には畑しかなく、油断するとヒグマに襲われそう。

キタキツネは触れたくなるけど、エキノコックスは怖い。

だがね、食べ物はめちゃくちゃ美味い。

富良野で食べたラムは、今でも忘れられない。

 

寒さと反比例するかのような人情。

寒冷地に住む人をそう感じるのは、オレだけだろうか。

念のため申し上げるが、温暖な気候の地域に住む人が

そうではないと言っているのではない。

オレは沖縄の人も好きだよ。色んな意味で。

 

寒くなると暖かさも温かさも恋しくなる。

 

 

 

 

f:id:ss401t390904:20201020034900j:plain

 

(The images are all borrowed)

 

The delivery this morning was cold.

Due to the high humidity, the mirrors on the motorcycle became cloudy.

 

Let's simplify the explanation of the image.

A steam locomotive that runs in the snow of Hokkaido.

Although it is a 9600 type, the details were unknown.

The formation of one passenger car with a taste.

There were many areas in Hokkaido that prospered in coal mines and fisheries.

However, there are also many areas that have declined due to the passage of time and the depletion of resources.

I don't know when the image was taken, but the situation of one passenger car is not at least the peak.

 

In Hokkaido, there are many abandoned railway lines and abandoned stations.

The Shinkansen has also opened (although it is limited to the area), making it easier to move to urban areas.

Behind the scenes, there is such a reality.

 

I'm not a railroad enthusiast, but I like Japanese steam locomotives.

Especially the vehicle that was running in Hokkaido. My favorite is the “C62 3”.

 

f:id:ss401t390904:20201020041000j:plain

 

Taken in the summer.

The memory of seeing this same landscape directly still remains vivid.

A locomotive that has a strange fate, but that may also be one of its attractions.

 

In 1993, I went touring for the purpose of looking around the steam locomotives in the area.

The travel distance is about 2000 km. Still, it's about 1/3. The main purpose is to see the C62 3 which will stop operating in November.

The sight of Japan's largest steam locomotive making smoke and running with a draft sound was so impressive that it made me goosebumps.

 

I think the steam locomotive is a machine close to humans.

It has an inorganic style and ruggedness, but it emits steam, makes the operating noise of the machine, and the figure that is stopped is like a human being breathing.

It's warm when you get close. No ... Strictly speaking, it's hot.

 

The times are changing.

Considering efficiency, convenience, and environmental issues, steam locomotives cannot help declining.

However, there is no doubt that it has an undeniable appeal.

It's not just because it's nostalgic or unusual that several steam locomotives run regularly and are gaining popularity all over Japan.

 

In reference.

C62 2 running on the Tokaido Main Line. This vehicle has been dynamically preserved in Kyoto.

 


東海道本線を最高時速で駆け抜けるC62

 

We looked around the locomotive and went around the abandoned railway tracks together.

The railroad tracks were also removed, and it was an indescribable feeling that the buildings at that time looked like ruins.

 

The night before getting on the return ferry.

I set up a tent near the harbor and had a drink with my companion.

At that time, I heard a whistle. The C62 is back in the garage.

Two people are impressed.

 

Hokkaido, a place of severe winter. But the people who lived there were kind and warm.

There are only fields between towns, and if you're not careful, you'll be attacked by brown bears.

I want to touch the red fox, but I'm scared of Echinococcus.

But the food is insanely delicious.

I still can't forget the lamb I ate in Furano.

 

The warmth of a person as if it is inversely proportional to the cold.

Am I the only one who feels that way to people living in cold regions?

As a reminder, I'm not saying that people living in warm climates are unfriendly.

I also like Okinawan people. In many ways.

 

When it gets cold, I miss the warmth of my body and the warmth of my heart.

 

 

 


ゴダイゴ - 銀河鉄道999 英語版

 

 

オレの世代なら、この楽曲を知らない人はいない。

 

Everyone in my generation knows this song.

 

 

f:id:ss401t390904:20201020061844j:plain

 

C62 48 は、実在してました。 此処はメガロポリスステーションではない。

 

 The C62 48 was real. This is not a megalopolis station.